مدیو سوال

نکات مصاحبه شغلی موفقیت آمیز

نکات مصاحبه شغلی موفقیت آمیز

مصاحبه شغلی موفقیت آمیز
۱. در مورد شرکت مورد نظرمان تحقیق کنیم

خوب آماده‌سازی نیمی از آن پیروزی بزرگ است. اگر مردم می‌خواهند بهترین کاندید در مصاحبه‌ها باشند، باید در مورد سطح موقعیت‌ها بدانند، و اصول رهبری، بیانیه‌ی مأموریت، محصولات و ارزش‌های این شرکت‌ها را مطالعه کنند. آن‌ها باید سایت اینترنتی این شرکت را مرور کنند یا آخرین اخبار منتشر شده را در این شرکت‌ها بخوانند.

بهترین کاندیداها کسانی هستند که بدانند رقبای اصلی این شرکت‌ها که هستند و از چالش‌های فعلی یا آینده‌ی آن‌ها اطلاع داشته باشند. البته قرار نیست که به یک متخصص در مورد هر شرکت یا نقش مورد نظر تبدیل شوند. اما قبل از هر مصاحبه، باید از قبل اطلاعاتی در مورد شرکت مورد نظر داشته باشند تا بتوانند خودشان را برای صحبت در مصاحبه آماده کنند.
۲.برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز آماده باشیم

مردم باید رزومه و آگهی شغل خود را یک بار دیگر هم قبل از مصاحبه بخوانند. آن‌ها باید یک تحقیق کامل انجام دهند و برای تمام سوالات احتمالی که ممکن است در مصاحبه مطرح شوند آمادگی داشته باشند. تمام مصاحبه‌کننده‌ها می‌توانند درمورد دستمزد یا چیزهای دیگری که مصاحبه‌شونده‌ها به آن‌ها علاقمند هستند سوال بپرسند.
۳. زمانی که جستجو برای پیدا کردن شغل را آغاز می‌کنیم، منظم باشیم

هنگامی که پیدا کردن یک شغل جدید را شروع می‌کنید، باید لباس‌های مصاحبه را در قسمت مشخصی از کمد تان قرار دهید، و چند نسخه از رزومه‌تان را کپی بگیرید. شاید این کار چندان مهم به نظر نرسد اما زمانی که قرار است در یک جلسه‌ی مصاحبه حاضر شوید، همین‌ چیزها میزان زیادی از استرس‌تان را کاهش می‌دهند.
۴. به موقع برای انجام مصاحبه برسیم

ممکن است فکر کنید که چقدر خوب بنظر می‌­رسد اگر شما زودتر به مصاحبه برسید. اما اگر بیش از حد زود برسید، به شانس خودتان لطمه می‌­زنید.

البته چند دقیقه زودتر رسیدن یک ایده‌ی خوب است و قطعا بهتر از دیر رسیدن است. اما خودتان را نیم ساعت قبل از مصاحبه نشان ندهید. ” لین تیلور” ، کارشناس محیط کار و نویسنده‌ی کتاب “چگونه رفتار کودکانه‌ی رئیس را مدیریت و کار خود را رشد دهید” می­‌گوید زود رسیدن می‌تواند این برداشت ذهنی را ایجاد کند که شما بیش از حد مشتاق هستید یا روی فرد مصاحبه‌کننده فشار وارد کند.

اگر وقت اضافه دارید، در ماشین‌تان افکارتان را متمرکز کنید یا برای بالا بردن انرژی خود یک پیاده‌روی کوتاه، داشته باشید. بهترین زمان برای رسیدن به مصاحبه کاری ۵ دقیقه قبل از شروع آن است.
مصاحبه شغلی عالی
۵. مصاحبه‌کننده را بشناسیم

روز مصاحبه بهترین روز برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد همه‌ی مصاحبه‌کننده خواهد بود. آن ها باید از ۴۰ تا ۵۰ دقیقه در لینکدین، گوگل صرف کنند. به این ترتیب می‌توانند به وضوح در مورد تمام عناوین، حرفه‌ها و نقش‌های همه‌ی مصاحبه‌کننده‌ها اطلاعات کسب کنند.

اگر نه، می‌توانند از شخصی که مسئولیت سازماندهی این مصاحبه‌ها یا افرادی که در تماس با مصاحبه‌شونده هستند، بخواهند که به همه‌ی مصاحبه‌شونده‌ها یک سری اطلاعات اولیه در مورد مصاحبه‌کننده‌ّها بدهند. با بررسی و پیدا کردن اطلاعاتی در مورد شغل و دستاوردهای این مصاحبه‌کننده‌ها، می‌توانید احترام، ادب یا علاقه‌تان را نسبت به آن‌ها نشان بدهید.
۶. آیا با رقیب خود در یک روز مصاحبه می‌دهیم؟

بله، ممکن است مشکل باشد که بفهمید چه زمانی رقیب شما مصاحبه دارد، اما اگر بطور اتفاقی فهمیدید، برنامه مصاحبه‌تان را در روز متفاوت دیگری قرار دهید.

با توجه به مطالعه در مجله علوم روانشناسی مردم مخالف قضاوت کردن تعداد بسیاری از متقاضیان در سطح بالا یا پایین در یک روز هستند، چرا که احتمال ایجاد تبعیض بین افراد بیشتر می‌شود.

با این حال، این مقایسه فقط برای یک روز طول می‌کشد، به این معنی که تنها مصاحبه شوندگانی که روز شما مصاحبه دارند با شما مقایسه می‌شوند و ربطی به مصاحبه شوندگان روزهای دیگر ندارد.
۷. در جلسه‌ی مصاحبه پرت و پلا نگوییم !

دقیقا همان هسته‌ی سوالات را پاسخ دهید. تمام مصاحبه‌شونده‌ها می‌توانند چند دقیقه سکوت کنند و بعد پاسخی را که به نظرشان درست است ارائه بدهند. یک توصیه‌ی بسیار مهم: قطعا بهتر این است که یک دقیقه برای پاسخ به سوال فکر کنید تا بلافاصله جواب بدهید و بعد پشیمان شوید.
۸. انتخاب رنگ لباس مناسب

با توجه به گفته‌های ۲۰۹۹ نفر از مدیران استخدام، متخصصان منابع انسانی و کسانی که در یک بررسی سازنده شغل شرکت کردند، آبی و سیاه بهترین رنگ برای پوشیدن در یک مصاحبه‌ی شغلی هستند و نارنجی بدترین رنگ ممکن است.

رنگ‌های محافظه کار، مانند سیاه، آبی، خاکستری و قهوه ای، امن‌ترین حالت هنگام ملاقات کردن شخصی برای اولین بار در یک محیط کاری حرفه‌ای هستند، در حالی که رنگ‌هایی مانند نارنجی که خلاقیت بیشتری را اعلام می‌کنند، ممکن است برای مصاحبه مناسب نباشند. قرمز قوی‌ترین رنگ است، اما قبل از پوشیدن این رنگ باید بدانید که برای چه کاری مصاحبه می‌کنید و مطمئن شوید که فرهنگ حاکم بر محیط کاری آن شرکت، چنین رنگی را قبول می‌کند.
رنگ لباس
۹. چرا آن‌ها باید ما را استخدام کنند ؟

اکثر آگهی‌های شغلی می‌توانند تمام ویژگی‌هایی را که این شرکت ها دنبال‌اش هستند فهرست کنند، بنابراین هنگامی که شما این آگهی‌های شغلی را می‌خوانید می‌توانید در مورد مثال‌هایی برای نشان دادن مهارت‌های‌تان فکر کنید. برای صحبت کردن در مورد دانش، توانایی‌ها، مهارت‌ها و تجربیات‌تان آماده شوید. شما باید حداقل ۳ نکته‌ی قدرتمند را که می‌توانند مربوط به شغل مورد آگهی و شرکت آگهی‌دهنده باشد، در خودتان پیدا کنید.
۱۰. پاسخ‌هایمان را بر اساس سن مصاحبه کننده پاسخ دهیم

مولیدور و پاروس پیشنهاد می‌دهند: نسل‌های مختلف با ارزش­‌های متفاوتی تحت تاثیر قرار می­‌گیرند. با آگاه بودن از سن مصاحبه کننده‌ی خود، می‌توانید بهترین پاسخ را ارائه دهید. از این رو با کمی تمرین، پاسخ خود را با استفاده از زبان ارزش‌های آنها بیان کنید.
۱۱. برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز زبان بدن‌مان را به یاد داشته باشیم

زبان بدن چیزی نیست که آدم‌ها بتوانند بر لب بیاورند، بلکه راهی است که مردم می‌توانند با استفاده از آن در مورد هر چیزی حرف بزنند. در طول مصاحبه شغلی، به عقب تکیه ندهید، به زمین نگاه نکنید و دست به سینه نباشید! درعوض باید صاف بنشینید، و سپس تماس چشمی خوب و آرامی را با مخاطب حفظ کنید. علاوه بر این، باید از دستان‌تان استفاده کنید و هنگام صحبت کردن کمی رو به جلو خم شوید. اگر مردم بتوانند در عین حال زبان بدن را کنترل کنند، می‌توانند به راحتی شغل را به دست بیاورند.

توصیه می‌شود بخوانید : هر آنچه که باید در مورد زبان بدن بدانید!
زبان بدن
زبان بدن
۱۲. با مصاحبه کنندگان خود تماس چشمی برقرار کنیم

مولیدور و پاروس می‌گویند توجه همه را در مصاحبه با ایجاد ارتباط چشمی با افراد مختلف در زمان‌های خاص در طول پاسخ‌دهی خود، جلب کنید. در نشست مصاحبه، همیشه پاسخ خود را با ایجاد تماس چشمی با فردی که از شما سوال پرسیده است، آغاز کنید. سپس تماس چشمی تصادفی و ملایم با هر یک از مصاحبه کنندگان دیگر ایجاد کنید. همان‌طور که به پایان پاسخ خود می‌رسید تماس چشمی خود را به کسی که از شما سوال. پرسیده بود، برگردانید.
۱۳. تمرین، تمرین و تمرین داشته باشیم

برای همه‌ی سوالات تمرین کنید. شما باید تمام مهارت‌ها، تجارب و استعدادها را که مستقیما به درد این موقعیت شغلی می‌خورند و سرگرمی‌هایی که می‌توانند به آن مربوط باشند، فهرست کنید، بنابراین قادر خواهید بود همه‌ی مصاحبه‌کننده‌ها را در مورد قابلیت‌ها و توانایی‌های خودتان مطلع کنید.
۱۴. اگر برای‌مان مقدور است، قرار مصاحبه را صبح بگذاریم

طبق گزارش سایت Glassdoor ظاهرا، ۱۰:۳۰ صبح روز سه‌شنبه بهترین زمان برای برنامه‌ی مصاحبه است. در روز سه‌شنبه مردم نشان داده­‌اند که کارآمدتر هستند و زمانی که شما را ملاقات می­‌کنند، احساس عجله ندارند. همچنین به قدر کافی مصاحبه‌کنند‌گان شما در طول روز زمان دارند تا ایمیل‌­هایشان را چک کنند، یک فنجان قهوه بنوشند و برای ورود شما آماده شوند.

به این دلیل که هم سر حال و پر از انرژی خواهید بود و هم تمام طول روز در انتظار برای رفتن به جلسه‌ی مصاحبه در فکر و خیال که منجر به پایین آمدن اعتماد به نفس‌تان می‌شود، نخواهید بود.

شما نیز نمی‌خواهید کسی باشید که در پایان روز کاری ملاقات داشته باشید، زیرا این شانس وجود دارد که توجه مصاحبه کننده صرفا به شما معطوف نباشد. آنها ممکن است مواردی مثل برنامه‌ی‌ شام، تکلیف شب فرزندان و غیره را اولویت قرار دهند.

همچنین از مصاحبه‌ی کاری قبل یا بعد از زمان نهار بپرهیزید. زیرا ساعت ناهار می‌­تواند باعث کوتاه شدن زمان مصاحبه‌ی شما شود یا شما را مجبور کند تا برای مدت طولانی منتظر بمانید.

بدیهی است که در موارد زیادی ممکن است زمان مصاحبه شغلی توسط شما تعیین نشود. پس در مواقعی که نظر شخصی شما برای تعیین زمان مصاحبه پرسیده می‌شود این نکته را مد نظر قرار دهید.
مصاحبه شغلی جدید
۱۵. آماده و با اعتماد به نفس به نظر برسیم

نکته‌ی بعدی برای یک مصاحبه شغلی موفقیت آمیز برای دریافت شغل این است که به مصاحبه کننده‌ها نشان بدهید که در طول مصاحبه به طور کامل تمرکز دارید. باید هوشمند، با اعتماد به نفس بالا و آماده به نظر برسید. شما می‌توانید سریع واکنش نشان دهید و سریع پاسخ‌هایی تاثیرگذار بدهید. یاد بگیرید که آرام باشید و قبل از ‌شروع مصاحبه هم کاملا آرام به نظر برسید.
۱۶. بررسی آب و هوا در روز مصاحبه‌ی کاری

همچنین بسیار مهم است که از قبل وضعیت آب و هوا را در روز مصاحبه بررسی کنید. با دانستن شرایط آب و هوا، می‌توانید نوع لباس و وسیله‌ی نقلیه مناسب را به درستی انتخاب کنید تا به موقع برسید و سر وقت در جلسه حاضر شوید.

“دونالد ردلمییر” و “سیمون باکستر” محققان دانشگاه تورنتو دریافته­‌اند که متقاضیان دانشکده‌ی پزشکی اگر در یک روز بارانی مصاحبه شوند به مراتب نسبت به مصاحبه شوندگان در روز آفتابی بدتر هستند!

آنها می‌گویند: “به طور کلی، مصاحبه شوندگان در روزهای بارانی ۱٪ کمتر از مصاحبه شوندگان در روزهای آفتابی نتیجه‌ می‌گیرند. این الگو برای مصاحبه شوندگان ارشد و سال آخر دانشکده هم برقرار بود.
۱۷. لحن صدا و لهجه‌ی ما

با توجه به گزارش NPR‌، در آینده‌ای نزدیک، برخی از شرکت‌ها ممکن است تجزیه و تحلیل صدای متقاضیان را برای تعیین این که آیا آنها مناسب هستند، آغاز کنند.

اساسا، یک الگوریتم تعیین می‌کند که آیا صدای شما جذاب، آرام‌بخش، یا قابل اعتماد است‌ که این مورد به ویژه در صنایعی مانند مهمان‌داری و خرده‌فروشی مهم‌تر خواهد بود.

تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از کارفرمایان ممکن است در برابر متقاضیان برای سمت‌های اجرایی، زمانی که لهجه دارند تبعیض قائل شوند. به طور خاص، کارفرمایان شاید بر این باور باشند که این متقاضیان مهارت سیاسی کمتری دارند.

این نمونه‌ی دیگری از تبعیض‌های کاملا ناعادلانه است و محققان در پس این مطالعه می‌گویند شرکت‌ها باید آموزش آگاهی لهجه را به برنامه‌های آموزشی موجود برای استخدام کارکنان اضافه کنند.
مصاحبه شغلی موفقیت آمیز زنان
۱۸. یک بررسی هم در آخرین لحظه داشته باشیم

یادتان باشد که در روز مقرر چند دقیقه زمان برای بررسی همه‌ی چیزهای لازم برای زمان مصاحبه اختصاص بدهید، چیزهایی مانند مو، کت، ذرات غذا لای دندان، رژ لب و به طور کلی آرایش. در نهایت اعتماد به نفس‌تان را با یک لبخند نشان بدهید. علاوه بر این، به یاد داشته باشید که تلفن همراه‌تان را خاموش کنید و قبل از ورود به اتاق مصاحبه، آدامس داخل دهان‌تان را دور بیندازید.

۱۹. پیشنهاد قهوه یا چای و حتی آب یخ را نپذیریم

اگر در حین مصاحبه شغلی به شما چیزی برای نوشیدن به غیر از آب پیشنهاد کردند، به خصوص قهوه آن را قبول نکنید.

جان مولیدر و باربارا پاروس در کتاب خود به نام ” مصاحبه‌کننده‌ی دیوانه نوشته است: چگونه کمی دیوانه بازی می‌تواند به شما کار بدهد.” می‌گویند: مصاحبه کننده نمی‌خواهد ۱۰ دقیقه را فقط صرف درست کردن یک فنجان قهوه یا چای برای شما کند. این مسئله در یک روز پر مشغله‌ی کاری بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

قبل از هر گونه مصاحبه، باید مودبانه آبی که برای‌تان آورده می‌شود بپذیرید، اما دقت کنید که آب یخ نباشد حتی می‌توانید درخواست کنید که برای‌تان آب بدون یخ بیاورند. بنابراین، لیوان از دست‌تان سر نخواهد خورد. اگر این احتمال وجود دارد که دست‌های‌تان لرزش داشته باشند، تکان یخ‌های داخل لیوان نقطه ضعف شما را نشان نخواهد داد.
۲۰. در چه زمانی یادداشت تشکر خود را ارسال می‌کنیم؟

همه‌ی ما می‌دانیم پیگیری پس از مصاحبه شغلی با یادداشت تشکر چقدر مهم است اما همه نمی‌دانند که زمان مناسب ارسال این یادداشت چه موقع است.

اگر بیش از حد صبر کنید، مدیراستخدام ممکن است شما را فراموش کند یا فرض کند شما علاقه‌مند به این کار نیستید. همچنین ممکن است شما مانند یک آدم سست به نظر برسید.

بهترین بازه‌ی زمانی برای ارسال ایمیل تشکر ۲۴ ساعت بعد از مصاحبه است. البته دقت داشته باشید که نامه‌ی تشکر باید در ساعات اداری فرستاده شود برای مثال ساعت ۳ بامداد برای فرستادن یادداشت تشکر به هیچ عنوان مناسب نیست.
یادداشت تشکر مصاحبه شغلی
۲۱. برای پیگیری تماس بگیریم

آخرین نکته و البته نه کم‌اهمیت‌ترینِ آن‌ها برای داشتن یک جلسه‌ی مصاحبه‌ی موفقیت‌آمیز این است که منتظر تماس آن شرکت باشید. اگر نه، باید پس از مصاحبه باید برای پیگیری تماس بگیرید. مصاحبه‌کننده ممکن است به شما توجه کند و شما را به عنوان یک مورد خوب مورد توجه قرار دهد. بنابراین، فراموش نکنید و حتما این کار را انجام دهید.

آیا این نوشتار برای شما مفید بود ؟ شما هم نکته ای دارید که از قلم ما افتاده باشد و مهم است ؟ خوشحال میشویم آن را در قسمت دیدگاه بنویسید. ????

دیدگاه‌ها (0)

  • از درج مشکلات در دیدگاه ها پرهیز کنید.
  • برای مطرح کردن مشکلات از قسمت تماس با ما اقدام کنید.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.

*
*